کانال یابی شبکه های تلویزیونی و رادیویی در BlazeDTV

منتشر شده در ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ در دستۀ آموزش BlazeDTV ۲۶ دیدگاه

پس از اینکه BlazeDTV را، برای تماشای تلویزیون با استفاده از گیرنده دیجیتال، نصب کردید دقیقاً پس از اولین اجرا خواهید دید که پنجره‌ای برای اجازه گرفتن از شما جهت شروع پویش یا کانال یابی خودکار باز می‌شود. قبل از شروع کانال یابی بهتر است که آنتن سر خود گیرنده دیجیتال را به دستگاه گیرنده متصل کرده و آن را در مکانی مناسب جاگذاری نمایید. پس از آن کانال‌یابی خودکار شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی را شروع کنید. اما پس از اولین اجرا برنامه هم می‌توانید مجدداً اقدام به کانال یابی شبکه های تلویزیونی و رادیویی در BlazeDTV کنید. در ادامه به شیوه‌ی انجام این کار می‌پردازیم.

برای کانال یابی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی در BlazeDTV راه‌های مختلفی پیش رو دارید که دو مورد آنها بیش از همه کاربرد دارند و راحت‌ترند. اول اینکه از طریق پنجره‌ی EPG روی دکمه Scan Channels کلیک کنید که در تصویر زیر این دکمه با حاشیه‌ای قرمز رنگ مشخص شده است.

دکمه scan channels برای یافتن کانال‌ها

scan channels برای یافتن کانال‌ها

پس از اینکه روی این دکمه کلیک می‌کنید، پنجره Scan باز شده و با انتخاب دستوراتی و کلیک روی OK پویش یا کانال یابی شبکه های مختلف شروع می‌شود. از فهرست Country بهتر است که iran را انتخاب کنید. در غیر این صورت همان مورد اولی را انتخاب کنید و روی Ok کلیک نمایید.

اگر فرکانس‌های شبکه‌های مورد نظر خود را می‌دانید، می‌توانید از گزینه‌ی دومی این صفحه یعنی Specific Band استفاده کنید.

کانال یابی شبکه های مختلف در Blaze DTV

کانال یابی شبکه های مختلف در Blaze DTV

پس از کلیک روی Ok در پنجره Scan، پنجره‌ی Scanning Channels… باز شده و شروع به کانال‌یابی می‌کند. میزان و قدرت امواج باید به قدری باشد که این پنجره کار خود را شروع کند. در غیر این صورت به مانند عکس زیر عبارت No signal در خط سوم نمایان است. در هر صورت با جابجا کردن آنتن می‌توانید قدرت امواج را در دور و بر خود تشخیص دهید. البته آنتن‌های هوایی معمولاً این مشکل را ندارند. می‌دانید که به گیرنده دیجیتال تلویزیونی برای رایانه، می‌توانید آنتن هوایی معمولی را متصل کنید که این کار برای مکان‌هایی که امواج خوب نیست ضروری است.

پنجره scan channels

پنجره scan channels در حال کانال‌یابی

درصد انجام کانال یابی در روبروی نوار آبی رنگ مشخص است. زمانی که به 100 درصد رسید کار تمام است و نرم افزار Blaze شروع به نمایش شبکه‌ها می‌کند. اگر در اواسط کار خواسته باشید کار را لغو کنید، باید روی Stop Scan در بالای پنجره کلیک نمایید.

خوب، این از روش اول برای فراخوانی پنجره‌ی Scan بود. یک روش دیگر هم برای این کار وجود دارد و آن کلیک روی دکمه‌ی Scan Channels در پنل کنترلی نرم افزار است. به عکس زیر نگاه کنید:

دکمه scan channels در پنجره کنترلی

دکمه scan channels در پنجره کنترلی

در هر صورت مراحل انجام کار دقیقاً به مانند قبل است و باید در پنجره‌ای که برای شما باز می‌شود، روند کانال‌یابی را مشاهده کنید. در انتهای کانال یابی شبکه های تلویزیونی و رادیویی در BlazeDTV، در پنجره‌ی EPG فهرست تمامی شبکه‌هایی که پیدا شده قابل مشاهده است و با دوبار کلیک روی عکس هر کدام، آن شبکه برای شما باز شده و می‌توانید آن را مشاهده کرده و یا به شبکه‌ی رادیویی گوش دهید.