گیرنده دیجیتال تلویزیون چیست؟

منتشر شده در ۱۳۹۲/۰۸/۲۸ در دستۀ تلویزیون دیجیتال ۳ دیدگاه

امروزه تلویزیون جزء بهترین رسانه برای دریافت اطلاعات و سرگرم شدن است. خیلی از افراد استفاده از این رسانه را به جای دیگر رسانه‌ها ترجیح می‌دهند. شاید دلیل آن جذابیت بیش از حد آن و سهولت در استفاده کردن آن است. ولی از این موضوعات که بگذریم، گیرنده دیجیتال تلویزیون چیست؟ تا چند وقت پیش، کشور ما ایران، فقط دارای امواج آنالوگ تلویزیون بود که بایستی می‌رفتید و یک آنتن آنالوگ خریداری می‌کردید تا این امواج را دریافت کنید. ولی امروزه شبکه‌های مختلف با استفاده از امواج دیجیتال ارسال و دریافت می‌شوند. پس هر کسی که می‌خواهد این شبکه‌ها را دریافت کند، باید یک گیرنده‌ی دیجیتال هم داشته باشد که به آن گیرنده‌ی تلویزیون دیجیتال گفته می‌شود.

شما دستگاه‌های دارید که از امواج آنالوگ استفاده می‌کنند. یعنی درست نقطه مقابل دیجیتال. مثل تلویزیونی که تا دیروز از یک آنتن معمولی امواج خود را دریافت می‌کرد. ولی حالا که شهر شما دارای امواج تلویزیون دیجیتال است، چرا با کیفیت بالاتر تصاویر را دریافت نکنید! پس اگر می‌خواهید از مزایای تلویزیون دیجیتال بهره مند شوید، باید یک گیرنده‌ی دیجیتال تهیه کرده و با استفاده از آن اقدام به دریافت چنین امواجی و تبدیل آن به امواج قابل استفاده دستگاه پخش کننده‌ی شما باشد کنید.

گیرنده دیجیتال چیست

به اصطلاح کلی به این دستگاه، گیرنده‌ی دیجیتال گفته می‌شود. بدین معنی که شما می‌توانید تصاویر را حتی روی رایانه‌ی خود هم دریافت کنید. البته باید نرم افزار خاص خودش را داشته باشید که معمولاً با گیرنده‌ی فروخته شده به شما عرضه می‌شود.

پس به طور کلی، شما با یک دستگاه گیرنده دیجیتال می‌توانید از تلویزیون دیجیتال استفاده کنید که دارای کیفیت به مراتب بالاتری (مثل کیفیت فیلم‌های DVD) است که شما را قادر می‌سازد فیلم‌ها را در نمایشگر خود مشاهده کنید. البته دقت کنید که صدا و سیما باید این امکان را در شهر شما فعال کرده باشد تا بتوانید از این امواج با کیفیت استفاده کنید. البته جای نگرانی برای بیشتر شهرنشینان نیست. چون بیشتر شهرها از تلویزیون دیجیتال پشتیبانی می‌کنند و شما با تهیه‌ی یک دستگاه گیرنده دیجیتال تلویزیون می‌توانید بسته به دستگاه خود، شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی را در هر کجایی که هستید، مشاهده کنید.