ماشین زمان چیست؟

منتشر شده در ۱۳۹۲/۰۹/۰۹ در دستۀ آموزش گیرنده دیجیتال ۴ دیدگاه

مطمئناً اینجا نمی‌خواهیم در مورد ماشین زمانی صحبت کنیم که انسان را به زمان‌های مختلف از جمله گذشته یا آینده می‌برد. بلکه می‌خواهیم از فناوری‌ای صحبت کنیم که بی‌ربط با گیرنده دیجیتال تلویزیون نیست. پس اگر می‌خواهید راجع به این موضوع چیزهایی را بدانید، جای درستی آمدید و فقط باید این مقاله را مطالعه نمایید. و حالا واقعاً ماشین زمان چیست؟

ما در حال زندگی در دوره‌ای هستیم که مدیریت زمان حرف اول و آخر را می‌زند. می‌گویید نه؟ خوب، مهم نیست؛ چون ما در ایران زندگی می‌کنیم!! ولی به هر حال باید گفت که مدیریت زمان جزء اولویت افرادی است که می‌خواهند موفق‌تر از دیگران عمل کنند.

مدیریت زمان در تلویزیون دیدن هم وجود دارد. حتماً با خودتان می‌گویید: شاید برای توالت رفتن هم باید مدیریت داشته باشیم؟! پس نه! (لطفاً سوالاتتون رو بذارید و آخر جلسه بپرسید!) شما بیشتر چه زمان‌هایی وقت دارید که پای تلویزیون بنشینید و فیلم نگاه کنید؟ و آن زمانی هم که پای این وسیله می‌نشینید اگر بخشی از فیلم یا اخبار را از دست دهید چه؟ جواب به این سوالات لزوم وجود ماشین زمان تلویزیون را هم توجیه می‌کند.

ماشین زمان در اصل یک فناوری است که به نظر می‌رسد اولین بار شرکت LG در محصولات خود از آن پرده برداشت. کاری که این فناوری انجام می‌دهد ضبط تمامی تصاویر تلویزیونی به صورت خودکار و به صرفه است که هر زمان که خواسته باشید بتوانید به عقب باز گردید و دوباره بخشی از فیلم یا فوتبال را مشاهده کنید. البته بدون اینکه اتفاق در حال حاضر را از دست بدهید. یعنی همین طور این فناوری شروع به ضبط کردن فیلم می‌کند و هر زمانی که خواسته باشید می‌توانید به بخش‌های دیگر پرش کنید.

دقیقاً مثل این است که شما در حال دیدن یک فیلم ضبط شده درون CD یا DVD هستید. بدین صورت لذت بیشتری را حین دیدن تلویزیون تجربه خواهید کرد. چون احساس خواهید کرد که هیچ چیز را از دست ندادید.

امروزه ماشین زمان، که نام دیگرن آن Time Shift است و شاید روی دستگاه‌های مختلفی هم آن را دیده باشید، در نرم‌افزارهای رایانه‌ای هم دیده می‌شود. مثلاً اگر یک گیرنده دیجیتال برای رایانه‌ی خود تهیه کرده باشید، خواهید دید که نرم افزار همراه آن، یا دیگر برنامه‌های پخش برنامه‌های تلویزیونی، این امکان ماشین زمان را به شما می‌دهند. یعنی به راحتی به صورت حرفه‌ای و خودکار اقدام به ضبط تصاویر شبکه‌ی تلویزیونی فعلی می‌کند. مثلاً نرم‌افزار Windows Media Center یکی از این نرم‌افزارهای حرفه‌ای است که به صورت پیش‌فرض از همان ابتدا روی سیستم عامل ویندوز شما نصب است.

البته در گیرنده‌های دیجیتالی که برای تلویزیون خود تهیه می‌کنید، حتماً بایستی یک حافظه جانبی مثل حافظه Flash یا یک Hard Disk را به دستگاه متصل کنید که از نظر جا برای ذخیره‌سازی دچار مشکلی نشود. زیرا تصاویری که بدین گونه ذخیره می‌شوند معمولاً دارای حجم زیادی هستند که نیازمند چینن حافظه‌هایی هم هستند. البته ممکن است که گیرنده‌ی دیجیتال شما دارای چنین حافظه‌ی داخلی باشد. پس مشخصات ان را دقیق مطالعه نمایید.

پس دانستیم که با استفاده از ماشین زمان به راحتی می‌توانید هنگام دیدن تلویزیون تصاویر را عقب و جلو ببرید. البته آن مقداری که ضبط شده باشند. که طبیعتاً از همان زمانی است که تلویزیون رو روشن کردید.