مزایای تلویزیون دیجیتال

منتشر شده در ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ در دستۀ تلویزیون دیجیتال ۱ دیدگاه

این همه از تلویزیون دیجیتال سخن به میان آمده است، ولی استفاده از آن چه ویژگی‌هایی دارد که ما به آن مهاجرت کرده و اگر از تلویزیون‌های قدیمی استفاده می‌کنید، یک رابط تبدیل تلویزیون دیجیتال به آنالوگ تهیه کنید، و یا کلاً از این به بعد تلویزیون دیجیتال را ترجیح دهیم؟ چیزی که در این مطلب به آن اشاره خواهیم کرد، همان مزایای تلویزیون دیجیتال است که شاید برای شما هم جالب باشد که استفاده از این فناوری چه مزیتی نسبت به فناوری‌های قدیمی دارد.

بگذارید در اولین گام مثالی را برای شما بزنم. در همین چند سال پیش تلفن‌هایی بود که باید با چرخاندن شماره‌گیر آن شماره‌ی مورد نظر را می‌گرفتید تا بتوانید تماس را برقرار کنید. پس از آن تلفن‌های دکمه‌ای آمد. حالا هم تلفن‌های دیجیتال جای همه‌ی آنها را گرفته است. سوال اینجاست؛ که اگر شما الان قصد خرید یک تلفن برای منزل یا محل کار خود داشته باشید، روی کدامیک حساب باز می‌کنید؟ و اگر یک فناوری جدید دیگر همین الان وارد بازار شود، آن را تهیه می‌کنید؟ من مطمئن هستم که جواب شما مثبت است. برای چه؟ شاید به این دلیل که همه‌ی ما می‌دانیم فناوری‌های جدید با خود امکانات بیشتر و بهتری را با خود به همراه می‌آورند.

پس تلویزیون دیجیتال هم از این موضوع مستثنی نیست. شما با این فناوری از ویژگی‌هایی استفاده می‌کنید که در نسخه‌های قبلی تلویزیون نبود. اشتباه نکنید؛ شبکه‌هایی که دریافت می‌کنید شاید همان شبکه‌ها باشند. البته از نظر تعداد افزایش خواهند داشت. ولی کیفیت دریافت تصاویر به مراتب بیشتر است. این یکی از ویژگی‌های خوب تلویزیون دیجیتال است که حتی روی دستگاه‌های جدید مثل رایانه‌ها و لپ‌تاپ‌ها هم می‌توانید تلویزیون را داشته باشید که این کار با استفاده از یک گیرنده‌ی کوچک قابل انجام است.

مزایای تلویزیون دیجیتال

در ادامه به صورت فهرست‌وار به دیگر مزایای تلویزیون دیجیتال اشاره می‌کنیم:

  • دریافت تعداد بیشتر شبکه‌های تلویزیونی
  • کیفیت بالاتر صدا و تصویر نسبت به نسل قبلی تلویزیون
  • دارا بودن راهنمای الکترونیکی برنامه‌ها و فیلم‌ها
  • امکان دریافت شبکه‌های رادیویی در کنار شبکه‌های تلویزیونی
  • امکان ارائه اطلاعات و محتوای اضافی در کنار تصاویر
  • امکان ارائه زبان دوم شبکه (مثل آن چیزی که در شبکه‌ی iFilm شاهد آن هستید.)
  • امکان ارائه پیام‌نما با کیفیت بالاتر
  • خدمات ویژه‌ی افراد خاص، مثل نابینایان ناشنوایان
  • و …

در فهرست بالا ویژگی‌هایی وجود دارد که شما در تلویزیون‌های آنالوگ (تلویزیون‌های گُنده‌ی قدیمی!!) آنها را مشاهده نمی‌کنید. یا اگر هم باشد، با کیفیت بسیار پایین‌تر هستند. ولی تلویزیون دیجیتال شما آنها را خواهد داشت. با این تفاسیر حال می‌توانید هم برای رایانه‌ی همراه یا رومیزی خود تلویزیون و رادیو را با کیفیت بالا داشته باشید، و هم برای دستگاه‌های گیرنده قدیمی و جدید.