تنظیم کردن Windows Media Center برای نمایش تلویزیون و رادیو

منتشر شده در ۱۳۹۲/۱۰/۱۳ در دستۀ آموزش Windows Media Center ۱۰ دیدگاه

پس از اینکه به صورت سخت افزاری گیرنده دیجیتال را روی رایانه خود نصب کردید (یعنی گیرنده دیجیتال را با درگاه USB رایانه متصل کردید)، حالا وقت آن است که با استفاده از یک نرم افزار اقدام به دیدن شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی کنید. یکی از این نرم افزارها که بسیار هم عالی است، Windows Media Center می‌باشد. این برنامه به صورت پیش فرض روی ویندوز 7 و ویستا نصب می‌باشد، در مرحله‌ی اول باید برای نمایش تلویزیون و رادیو پیکربندی شود که در این مطلب به صورت کامل راجع به این مبحث توضیح داده خواهد شد.

در اولین قدم باید مطمئن باشید که گیرنده‌ی دیجیتال به درستی به درگاه رایانه شما متصل شده است یا خیر. پس از آن باید آنتن را در جایی مستقر نمایید که مطمئن هستید امواج دیجیتال در آنجا موجود است. در غیر این صورت در مرحله پویش شبکه‌های مختلف خواهید دید که هیچ شبکه‌ای را جستجو نمی‌کند.

حالا باید Windows Media Center را اجرا کنید. اگر بار اولتان باشد که این برنامه را اجرا می‌نمایید، باید یک سری تنظیمات را انجام دهید. ولی اگر با این تنظیمات آشنایی ندارید، در صفحه‌ی اول روی Express کلیک کنید و به صفحه‌ی اصلی نرم افزار تشریف ببرید. صفحه اصلی همانند تصویر زیر است. بقیه مراحل را طبق تصاویر پیش بروید که مشکلی برایتان بوجود نیاید.

اگر پنجره‌ی اعلان کوچکی با عنوان Add gadget to desktop? باز شد، برای اضافه کردن ابزارک Windows Media Center به ویندوز روی Yes کلیک کنید. در غیر این صورت روی No کلیک نمایید.

بخش اصلی Windows Media Center

فهرست دستورات را یا با استفاده از دکمه‌های جهت‌یاب صفحه کلید، یا با غلطک موس به پایین بپیمایید تا به مورد Tasks برسید و سپس Settings را انتخاب کنید.

به بخش Tasks و سپس Settings بروید.

برای انجام تنظیمات تلویزیون، روی TV کلیک کنید.

روی TV کلیک کنید.

حالا روی دستور TV Signal و پس از آن روی Setup TV Signal کلیک کنید.

روی TV Signal کلیک کنید.

روی Set up TV Signal کلیک کنید.

در مرحله‌ی بعدی ممکن است از شما خواسته شود که دسترسی به اینترنت خود را تعیین کنید (برای جمع‌آوری اطلاعات و فرستادن آن به شرکت مایکروسافت!). اگر همیشه دسترسی به اینترنتی دارید و به این شبکه متصل هستید، روی yes کلیک کنید که بهتر است روی همین مورد کلیک کنید. حتی اگر این گونه نیست (در آن زمان بهتر است که به اینترنت متصل شوید).

روی Yes کلیک کنید.

ممکن است که همین الان که به اینترنت متصل هستید، برنامه Play Ready را دانلود کرده و روی Windows Media Center شما نصب کند. در این حالت هم باید صبر کنید که دریافت این برنامه و نصبش تمام شود. در غیر این صورت می‌بایستی روی Cancel کلیک نمایید.

صبر کنید تا PlayReady دانلود و نصب گردد. اگر خواستید!

حالا باید منقطه خود را انتخاب کنید. اگر برنامه به درستی کشور شما را پیدا کرده باشد، در بالا می‌توانید ببینید که مثلاً کشور را Iran زده است. پس همه چیز درست است و روی Yes کلیک می‌کنیم. در غیر این صورت به مرحله‌ی بعد رفته و کشور صحیح را انتخاب می‌کنید.

منطقه را تعیین کنید (کشور)

کدپستی را باید وارد کنید که واقعاً این اطلاعات به چه درد مایکروسافت می‌خورد، خدا آگاه است! شما می‌توانید 12345 را وارد کنید.

عدد 12345 را به عنوان کد پستی وارد کنید.

برای پذیرفتن شرایط استفاده از Windows Media Center باید گزینه‌ی I agree را انتخاب نمایید.

پذیرفتن شرایط استفاده با کلیک روی I agree

برای اینکه عملیات دانلود دیگری را نخواسته باشید انجام دهید روی No کلیک کنید. اگر اخطاری هم نشان داد روی Yes کلیک نمایید.

روی No کلیک کنید.

در این مرحله باید سخت افزار یا همان گیرنده دیجیتال خود را تعیین کنید. اگر گیرنده دیجیتال را به درستی نصب کرده باشید و درایور آن هم نصب شده باشد، باید از این مرحله به خوبی رد شوید.

گیرنده دیجیتال را تعیین کنید

حالا برنامه شروع به پویش شبکه‌های مختلف می‌کند. دقت کنید که آنتن در جای مناسب نصب شده باشد.

کانال یابی شروع می شود.

پس از اتمام عملیات پویش یا پیداسازی شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی مختلف روی Next کلیک نمایید.

پویش کانال ها به اتمام می رسد.

و در آخر به شما پیغام موفقت‌آمیز بودن کار نشان داده شده و می‌توانید با کلیک روی Finish کار را به اتمام برسانید.

کار تنظیم کردن Windows Media Center برای نمایش تلویزیون و رادیو به اتمام رسید.

حالا می‌توانید با کلیک روی دکمه‌ی Home از بالای صفحه به بخش اصلی برنامه Windows Media Center رفته و با کلیک روی Live اقدام به دیدن شبکه‌های مختلف کنید. با آموزش‌های بعدی Windows Media Center هم همراه ما باشید.

نکته 1: حتماً باید درایور گیرنده دیجیتال به درستی روی رایانه‌ی شما نصب شده باشد. در این این صورت Windows Media Center برای شما پیکربندی نخواهد شد.

نکته 2: در برخی از مراحل بالا، با توجه به  نسخه‌های مختلف Windows Media Center ممکن است که ترتیب کار و اجزاء آن اندکی فرق داشته باشد. ولی روال کلی یکی است.