فهرست راست کلیک BlazeDTV

منتشر شده در ۱۳۹۲/۱۰/۰۴ در دستۀ آموزش BlazeDTV بدون دیدگاه

منوهای راست کلیک در برنامه‌های مختلف دستورات بسیاری را برای کاربران رایانه محیا می‌کنند که به دلیل اینکه استفاده از آنها ساده است و سریعاً می‌توان آنها را فراخوانی کرد، دارای دستورات پرکاربردی هستند. البته اسم دیگر آنها فهرست راست کلیک هم هست که ما در اینجا به این نام آنها را می‌شناسیم. و اما در نرم افزار BlazeDTV هم از این فهرست‌ها داریم. زمانی که در پنجره‌ی اصلی BlazeDTV (پنجره نمایش فیلم) راست کلیک می‌کنید، این فهرست برای شما نمایان می‌شود. برای توضیحات بیشتر هر کدام، و آشنایی کامل با فهرست راست کلیک BlazeDTV به ادامه‌ی مطلب هم توجه کنید.

پس از اینکه در صفحه‌ی اصلی نرم افزار راست کلیک کردید، با فهرستی مثل تصویر زیر روبرو می‌شوید که البته مثل عکس زیر رنگی نیست (برای درک بهتر آن را رنگ‌بندی کردم). ولی همین دسته‌بندی هم برای شما قابل مشاهده است. یکی یکی دستورات زیر را برای شما توضیح می‌دهم که بتوانید از نرم افزار BlazeDTV بهتر استفاده کنید.

نکته: استفاده از این فهرست زمانی بیشتر است که شما در حال نمایش فیلم در حالت تمام صفحه BlazeDTV هستید.

فهرست راست کلیک BlazeDTV

فهرست راست کلیک BlazeDTV

دسته‌ی اول دستورات راست کلیک (رنگ قرمز):

سه دستور اول را که حتماً آشنایی دارید؛ همان دستورات play، pause و Stop هستند که به ترتیب برای اجرا، مکث و متوقف ساختن فیلم کاربرد دارند. این دستورات در پنل کنترلی BlazeDTV هم موجود هستند. ولی همانطور که گفته شد، از اینجا زمانی که صفحه کاملاً تمام صفحه است، بهتر قابل دسترس است.

Fast Forward و Fast Backward که همینک غیرفعال هستند، زمانی فعال می‌شوند که شما در حال ضبط کردن برنامه یا استفاده از ماشین زمان باشید. در این حالت اولی برای رفتن به جلو و دومی برای برگشت به عقب کاربرد دارند.

دستور Go to برای رفتن به شبکه‌های بعدی و قبلی استفاده می‌شود. دو زیر مجموعه دارد که اولی Next برای بعدی و دومی Previous برای رفتن به کانال یا شبکه‌ی قبلی است. و در نهایت آخرین دستور از دسته دستورات اول، یعنی Repeat برای تکرار کردن یک قسمت از فیلم استفاده می‌شود. این دستور هم زمانی فعال است که ماشین زمان BlazeDTV شما فعال باشد.

دسته‌ی دوم دستورات راست کلیک (رنگ سبز):

زمانی که اشاره‌گر موس را روی دستور Channels می‌برید، فهرست تمامی شبکه‌ها برای شما نمایش داده می‌شود. حالا از اینجا با کلیک کردن روی عنوان همان شبکه به طور مستقیم همان شبکه برای شما باز می‌شود. این شبکه‌ها هم شامل تلویزیون و هم رادیو می‌باشد.

Subtitle همان زیر نویس‌های تصویر است. این امکان باید از طرف تولیدکننده محصولات محیا شده باشد. پس شاید همینک برای برخی از کانال‌های تلویزیونی ایران این زیرعنوان یا زیر نویس را مشاهده نکنید. ولی اگر زیرنویسی وجود دارد و شما می‌خواهید آن را غیرفعال کنید، باید از زیرفهرست subtitle روی Diable subtitle کلیک کنید تا این مورد انتخاب گردد.

تنظیمات صدا هم از طریق دستور Audio انجام می‌شود. اگر Mute را انتخاب کنید حالت بیصدای پخش فعال می‌شود. نوع سخت افزاری هم که می‌خواهید صدا از آن پخش گردد را باید از این بخش انتخاب کنید.

دسته‌ی سوم دستورات راست کلیک (رنگ بنفش):

Play Form همان حالت اجرای فیلم خواهد بود. یعنی اگر می‌خواهید با نرم افزار BlazeDTV فیلم از روی رایانه‌ی خود مشاهده کنید، باید از زیر فهرست این دستور، مورد Play Media Files… را انتخاب کنید و حالا باید مسیر فایل ویدیوی خود را انتخاب کنید. یعنی به راحتی می‌توانید از این برنامه به عنوان یک اجرا کننده یا player هم استفاده کنید.

دسته‌ی چهارم دستورات راست کلیک (رنگ زرد):

در این دسته هم فقط یک دستور وجود دارد که آن Capture image برای گرفتن عکس از صفحه تصویر یا فیلم است. اگر این دستور را انتخاب کنید، فوراً از همان فیلم در حال نمایش یک عکس تهیه شده و در پنل Capture به نمایش در خواهند آمد. هر تعداد که خواسته باشید می‌توانید عکس تهیه کنید.

دسته‌ی پنجم دستورات راست کلیک (رنگ سبز پررنگ):

Visualization که غیرفعال است و به معنای تجسم است و کاری با آن نداریم. اما Video Window تنظیمات پنجره‌ی نمایش تصویر را در بر دارد. اگر Keep Aspect Ratio به حالت انتخاب درآمده باشد، نسبت طول و عرض تصویر در تمامی شرایط حفظ می‌شود. دستور Stretch to 16:9 ابعاد نسبت تصویر را عریض می‌کند که برای نمایشگرهای عریض خوب است. Always on top پنجره تلویزیون را همیشه در بالاترین حالت نسبت به دیگر پنجره‌های ویندوز نگه می‌دارد.

در انتهای این گروه، دستور Full Screen برای تمام صفحه کردن حالت نمایش کاربرد دارد.

دسته‌ی ششم دستورات راست کلیک (رنگ قهوه‌ای):

دستور Show floating panel… را اگر انتخاب کنید، پنل HDTV برای شما نمایش داده می‌شود که از آنجا کارهای بسیاری از قبیل عکس گرفتن از صفحه نمایش، فهرست علاقه مندی‌ها، ضبط فیلم و … را می‌توانید انجام دهید.

با انتخاب دستور Options از این گروه هم پنجره‌ی تنظیمات کلی BlazeDTV باز خواهد شد.

آخرین دستور از فهرست راست کلیک BlazeDTV خروج از نرم افزار است که این برنامه را به طور کامل برای شما می‌بندد. البته قبل از آن دستوراتی هم وجود دارد، مثل Help برای باز کردن کتابچه راهنمای انگلیسی برنامه، که چندان مهم نیستند یا شاید خیلی پیش پا افتاده باشند.